စတုတၳစံအိမ္ေတာ္ႀကီး
စတုရာပေႆေႏၷာ
စတုတၳစံအိမ္ေတာ္ႀကီး၏ အရည္အေသြးက ေလးပါးေသာအရာဌာနကုိ မီွရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
မွီရာေလးပါးဆိုသည္မွာ -
၁။ ဆြမ္း၊သကၤန္း၊ေက်ာင္း၊ေဆး ပစၥည္းေလးပါးကို မွီ၀ဲရမည္။
၂။ သည္းခံရမည္။
၃။ ေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္မည့္အရာမ်ားကုိ ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္။
၄။ မေကာင္းေသာအႀကံအစည္မ်ားကုိ ပယ္ရမည္။ ထိုေလးခုကို မီွရာေလးပါးဟု ေခၚပါသည္။
အက်ဥ္းမွတ္နိုင္ရန္ ေဆာင္ပုဒ္ (မွီ၀ဲ၊ သည္းခံ ၊ ေရွာင္ပယ္လွန္၊ ေလးတန္မီွရာမ်ား)၊
(၁) မွီ၀ဲ
ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာေတာ့ ဆြမ္း,သကၤန္း,ေက်ာင္း,ေဆး ဟု ေခၚေ၀ၚရသကဲ့သုိ႔ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာေတာ့ ထမင္း,အ၀တ္, အိမ္,ေဆး ဟု ေခၚေ၀ၚရမည္ျဖစ္သည္။
ပုထုဇဥ္မ်ားသည္ ထမင္းစားၾကေသာအခါ ကိုယ္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သည့္ ဟင္းလ်ာျဖင့္ စားရလွ်င္ စိတ္ထဲ အေက်နပ္ႀကီး ေက်နပ္ ကာ ေကာင္းေသာအရသာအေပၚတြင္ တပ္မက္သာယာမႈ (တဏွာ)၀င္လာ၏။ အလြန္ေကာင္းေသာ အ၀တ္အထည္မ်ား ၀တ္ဆင္ရေသာအခါတြင္လည္း အ၀တ္အထည္မ်ားအေပၚ ႏွစ္သက္ သာယာမႈ(တဏွာ)၀င္လာ၏။ နားခုိစရာ အိမ္ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ေနရလွ်င္ လည္း ေနထိုင္ရသည့္ အိမ္၌ႏွစ္သက္သာယာမႈ(တဏွာ)၀င္လာ၏။
` ဒီစားစရာမ်ဳိးုကို ငါမို႔လို႔ စားနိုင္တာ , ဒီအ၀တ္မ်ဳိးကုိ ငါမို႔လို႔ ၀တ္နိုင္တာ , အလြန္ေကာင္းတဲ့ဒီအိမ္မ်ဳိးနဲ႔ ငါမို႔လို႔ေနနုိင္တာ , တန္ဖိုးႀကီးၿပီး အလြန္ရွားပါးတဲ့ ဒီေဆးမ်ဳိးကုိ ငါမို႔လို႔ မီွ၀ဲနုိ္င္တာ´ဟု ေထာင္လႊားသည့္ မာန္မာနမ်ား၀င္လာ၏။
စားလွ်င္လည္း `ငါစားတယ္´၊ အ၀တ္ ၀တ္လွ်င္လည္း `ငါ အ၀တ္၀တ္တယ္´၊ အိမ္တြင္ေနလွ်င္လည္း ` ငါေနထိုင္တယ္´ ၊ ေဆးမီွ၀ဲလွ်င္ လည္း` ငါေဆးမီွ၀ဲတယ္´ဟု အထင္အျမင္မွားကာ `ငါ´ဟူသည့္ လြဲမွားေသာ အယူအဆ(ဒိ႒ိ)၀င္လာသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ ပစၥည္းေလးပါး ကို အေျခခံ၍ တဏွာ၊မာန၊ဒိ႒ိမ်ား မိမိသ႑ာန္ျဖစ္ေပၚလာျခင္းသည္ အိမ္္ေကာင္းအိမ္သန္႔တြင္ေနထိုင္ရသည္ မဟုတ္ဘဲ အိမ္စုတ္ေလးတြင္ မိုးမလံုေလမလံု ပင္ပမ္းစြာ ေနထိုင္ရသည္ႏွင့္တူလွပါသည္။
အရိယာသူေတာ္ေကာင္းႀကီးမ်ားသည္ ဆြမ္း,သကၤန္း,ေက်ာင္း,ေဆး မွီ၀ဲသံုးေဆာင္ေသာအခါ ထိုပစၥည္းေလးပါးကို အေျခခံ ၍ သာယာမႈ(တဏွာ)၊ ေထာင္လႊားမႈ (မာန)၊ အယူမွားမႈ(ဒိ႒ိ)မ်ား ၀င္ေရာက္လာျခင္း မရွိေတာ့ဘဲ တုႏႈိင္းမမီ စံအိမ္ေတာ္ႀကီး၌ ေနနိုင္ၾကပါ သည္။
ထို႔အတူ ပုထုဇဥ္မ်ားသည္လည္း အစာစားေသာအခါ (အသိေတ အပိေတ သာယိေတ ခါယိေတ သမၸဇာနကာရီ ေဟာတိ) သမၸဇဥ္ ဥာဏ္ယွဥ္ကာ (စားတယ္၊၀ါးတယ္၊မ်ဳိတယ္)စသည့္ အမွတ္သတိျဖင့္ မျပတ္ရႈမွတ္ၿပီး စားသံုးမည္ဆိုပါလွ်င္ အစားအစာကို အေျခခံ၍ ကိေလသာမ်ားသည္ တဒဂၤ(တစ္ခဏ)ပယ္သတ္ၿပီး ျဖစ္ေနေတာ့၏၊ ေနာင္တြင္ ရႈမွတ္မႈအရည္ေသြး ျမင့္မားလာပါက အာသေ၀ါကင္းကြာ ရဟႏၲာ မ်ား ျဖစ္နုိင္ပါသည္။ ထိုအေၾကာင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍-
တစ္ခါက သီဟိုဠ္(သီရိလကၤာ)နိုင္ငံတြင္ သာသနာေတာ္ထြန္းကားခဲ့စဥ္တုန္းက ၿမိဳ႕-ရြာ လမ္းဆံုလမ္းခြတို႔၌ ခရီးသြားရဟန္း/ရွင္/လူမ်ား နားေန အပမ္းေျဖနိုင္ရန္ ဇရပ္မ်ား ေဆာက္လုပ္ထားၾကပါသည္။ နံနက္အာရံုတက္သည့္ႏွင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ေက်ာင္းမွထြက္ကာ ဆြမ္းခံေလ့ရွိၾကပါသည္။ ဆြမ္းခံၿပီးေသာအခါ သီတင္းသံုးရာ ေက်ာင္းသို႔ျပန္ရမည္မွာ အလွမ္းကြာလွေသာေၾကာင့္္ လမ္းဆံု၌ ေဆာက္ထားေသာ ဇရပ္ေပၚတြင္ပဲ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူၾကရပါသည္။ ထိုသို႔ဆြမ္းဘုဥ္းေပးၾကရာတြင္ မျပတ္ေသာ အမွတ္သတိျဖင့္ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူၾကျခင္းေၾကာင့္ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးၿပီးသည္ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ အာ၀ေ၀ါကင္းကြာ ရဟႏၲာ အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူခဲ့ၾကပါသည္။ ထိုစဥ္က ဆြမ္းဘုဥ္းေပးစဥ္ ရဟႏၲာျဖစ္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္မွာ ရဟႏၲာမျဖစ္ဘူးသည့္ ဇရပ္ရယ္လို႔ မရွိပါ ဟု စာေပတြင္ မွတ္သိခဲ့ရပါသည္။
အ၀တ္အထည္-သကၤန္း ၀တ္ရံုသည့္အခိုက္တြင္လည္း (သဃၤာဋိ ပတၱစီ၀ရဓာရေဏ သမၸဇာနကာရီ ေဟာတိ) သမၸဇဥ္ ဥာဏ္ယွဥ္ကာ ကိုင္တယ္၊ ယူတယ္၊ ၀တ္တယ္ ၊ လွဲတယ္၊စသည့္ အမွတ္သတိျဖင့္ မျပတ္ရႈမွတ္ၿပီး ၀တ္ရံုၾကမည္ဆုိပါလွ်င္ အ၀တ္အထည္ကို အေျခခံ၍ ကိေလသာမ်ားသည္ တဒဂၤ(တစ္ခဏ) မ၀င္လာနိုင္ေတာ့ဘဲ ၿငိမ္ေအးေနေပလိမ့္မည္။
ေက်ာင္း/အိမ္မ်ားတြင္ ေနထိုင္သည့္အခိုက္ သမၸဇဥ္ ဥာဏ္ယွဥ္ကာ သြား ရပ္ ထိုင္ ေလ်ာင္း ၊ လွည့္ကာေျပာင္း၊ ေကာင္းေကာင္း မွတ္၍ ေနၾကေလ ဟူသည့္ ေဆာင္ပုဒ္လကၤာအတိုင္း မျပတ္ရႈမွတ္ျခင္းျဖင့္ ေနထိုင္သြားမည္ဆိုပါလွ်င္ ေနစရာ ေက်ာင္း/အိမ္တို႔ကို အေျခခံ၍ ကိေလသာမ်ားသည္ တဒဂၤ(တစ္ခဏ) မ၀င္လာနိုင္ေတာ့ဘဲ ၿငိမ္းေအးေနေပလိမ့္မည္။
က်န္းမာေရးအတြက္ ေဆးမီ၀ဲသည့္အခိုက္ သမၸဇဥ္ ဥာဏ္ယွဥ္ကာ (ေသာက္တယ္၊ ၿမိဳတယ္)ဟု သတိႏွင့္ရႈမွတ္ၿပီး ေဆးမီွ၀ဲၾက မည္္ဆိုပါလွ်င္ က်န္းမာေရးအတြက္ ေဆးကို အေျခခံ၍ ကိေလသာမ်ား တဒဂၤ(တစ္ခဏမွ်)မ၀င္လာနိုင္ေတာ့ဘဲ ၿငိမ္းေအးေနေပလိမ့္မည္။
ဤသည္ပင္လွ်င္ ဆြမ္းစသည္ကို မွီ၀ဲရာ၌ တဏွာ၊ မာန၊ ဒိ႒ိ မျဖစ္ေစဘဲ မျပတ္ရႈမွတ္မႈျဖင့္ မွီ၀ဲနိုင္လွ်င္ စတုတၳစံအိမ္ေတာ္ႀကီး၏ မီွရာေလးပါး အနက္ ပထမမီွရာ တုႏိႈင္းမမီ စံအိမ္ေတာ္ႀကီးတြင္ ေနနိင္ၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။
(၂) သည္းခံ
ျမင္မႈ၊ၾကားမႈ၊နံမႈ၊စားမႈ၊ထိသိမႈ တို႔တြင္ အဆိုးအေကာင္းအာရံုတို႔အေပၚ သည္းခံနုိင္ရပါသည္။ လူအမ်ားစုက မေကာင္းေသာအာရံုႏွင့္ေတြ႕ႀကံဳရမွသာလွ်င္သည္းခံရမည္ဟု သိထားၾကဟန္တူပါသည္၊ အမွန္ကား ေကာင္းေသာအာရံုႏွင့္ ေတြ႕ႀကံဳရလွ်င္လည္း သည္းခံရမည္ျဖစ္ေပသည္။ အထူးသျဖင့္ တရားအားထုတ္ေသာအခါ ဆင္းရဲသည့္ဒုကၡေ၀ဒနာအေပၚ သည္းခံ၍ ရႈမွတ္ရပါမည္။ ဆင္းရဲသည့္ဒုကၡေ၀ဒနာကို သည္းမခံနိုင္ဘဲ ဣရိယာပုထ္ကုိ မၾကာခဏ ေျပာင္းေနမည္ဆိုပါက ရႈမွတ္မႈမၾကာခဏပ်က္ ေနသည့္အတြက္ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ မရရွိနိုင္ေပ။ သည္းခံနိုင္သမွ်ကို သည္းခံ၍ ရႈမွတ္သြားပါက စိတ္တည္ၿငိမ္မႈရလြယ္ပါသည္။ ထိုေၾကာင့္ သည္းခံျခင္းသည္ စတုတၳစံအိမ္ေတာ္ႀကီး၏ မွီရာေလးပါးအနက္ ဒုတိယမီရာတစ္ပါးျဖစ္ေပေတာ့၏။
“ဤေနရာတြင္ အလ်ဥ္းသင့္၍ ေျပာလိုပါေသးသည္။”
တစ္ခ်ဳိ႕က တရားအားထုတ္ရာ၌ ပင္ပင္ပမ္းပမ္းအားထုတ္စရာမလို ပင္ပင္ပမ္းပမ္းအားထုတ္လွ်င္ အတၳကိလမထ အက်င့္ဟု ပင္ စြပ္စြဲေျပာဆိုေနပါေသးသည္၊ ထိုသို႔ေျပာဆိုျခင္းသည္ ၀န္ေလးေပစြ၊ လူတို႔သဘာ၀ကား ပင္ပင္ပမ္းပမ္း အားထုတ္သည္ကို မလိုလား သက္သာစြာ အားထုတ္ရလွ်င္ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ၾကပါသည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ ထင္ေယာင္ထင္မွားျဖစ္ေစရန္လံႈ႕ေဆာ္ေရးသားေဟာေျပာေနလွ်င္ အမွန္တကယ္ နိဗၺာန္လိုလား တရားအားထုတ္ေနၾကသူမ်ား အတြက္ ရင္ေလးစရာေကာင္းလွပါသည္။
ဤသုိ႔ဆိုလွ်င္ ျမတ္ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္က နည္းလမ္းမွန္ကန္စြာ တရားကုိ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကေသာ သူေတာ္ေကာင္းႀကီးမ်ား၏ တရားအားထုတ္ပံုအျခင္းအရာတို႔ကို အတၳကိလမထဟု စြပ္စြဲရာေရာက္ေနပါသည္။ ဘုရားလက္ထက္က အသက္(၇)ႏွစ္ အရြယ္ ဥတၱရာ အမည္ရွိေသာ အမ်ဳိးေကာင္းသမီးသည္္ မအိပ္၊မစား မေသာက္ဘဲ ျပင္းထန္စြာတရားအားထုတ္ခဲ့ရာ (၇)ရက္ေျမာက္ေန႔တြင္ ရဟႏၲာျဖစ္ေတာ္မူခဲ့သည့္ သာဓကလည္းရွိခဲ့ေပသည္။ တစ္ျခား သာဓကေတြလည္း အမ်ားႀကီးရွိပါေသးသည္။ ဤေနရာ၌ စာအိုင္မည္ စိုးသျဖင့္ ေတာ္ေလာက္ၿပီ။ ေျပာလိုသည္မွာ မဂၢင္ရွစ္ပါး(သီလ၊သမာဓိ၊ပညာ)အက်င့္ပါလွ်င္ မည္မွ်ပင္ပမ္းေစကာမူ ထိုပင္ပမ္းမႈသည္ အတၳကိလမထအက်င့္ မဟုတ္ဘဲ၊ မဇၥ်ိမပဋိပဒါအက်င့္သာလွ်င္ ျဖစ္သည္ဟု တရားလိုလားသူမ်ားအား သိေစခ်င္လွပါသည္။
(၃)ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္
နိဗၺာန္လိုလားၾကေသာသူမ်ားသည္ သားရဲတိရစၧာန္ေပါမ်ားေသာေနရာမ်ားတြင္ တရားအားထုတ္ပါက သားရဲတိရစၧာန္ေဘးရန္ ေၾကာင့္ တရားအားထုတ္မႈ ပ်က္သြားနိုင္သည္။ ဆူးေျငွာင့္စသည္ေပါေသာေနရာမ်ားတြင္လည္း တရားအားထုတ္ပါက ဆူးေျငွာင့္ေတြ အစူးခံရၿပီး တရားအားထုတ္မႈ ပ်က္သြားနုိင္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သားရဲတိရစၧာန္ေဘးအႏၲရာယ္ရွိေသာေနရာ ဆူးေျငွာင့္စသည္ေပါေသာေန ရာမ်ားကုိ ေရွာင္ၾကဥ္ရပါမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစသည့္ေနရာမ်ား ကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသည္လည္း မွီရာေလးပါးအနက္ တတိယမွီရာတစ္ပါးျဖစ္ေပေတာ့၏။
(၄)ပယ္လွန္သင့္တာေတြ ပယ္လွန္ျခင္း
ပယ္လွရမည့္တရားမ်ားက ကာမဂုဏ္နဲ႔စပ္သည့္ ေတြးေတာႀကံစည္ စိတ္ကူးမႈမ်ား ကာမ၀ိတက္ကုိိ ပယ္ရမည္။ သူတစ္ပါးကုိ ေသပါေစ ပ်က္စီး ပါေစဟု ႀကံစည္စိတ္ကူးမႈဗ်ာပါဒ၀ိတက္ကုိလည္း ပယ္ရမည္။ သူတစ္ပါးကို ကုိယ္ႏွင့္ျဖစ္ေစ ၊ ႏႈတ္ႏွင့္ျဖစ္ေစ ညွင္းဆဲႏွိပ္စက္ရန္ ႀကံစည္စိတ္ကူးမႈ၀ိဟႎသ၀ိတက္ကုိ ေရွာင္ၾကဥ္ရပါမည္။ ထိုႀကံစည္စိတ္ကူးမႈမ်ားျဖစ္ပၚလွ်င္ စိတ္ဆင္းရဲရပါသည္။ ထိုေၾကာင့္ အႀကံအစည္ေတြးေတာစိတ္ကူးမႈမ်ားျဖစ္ေပၚလာလွ်င္ `ႀကံစည္တယ္၊စိတ္ကူးတယ္၊ေတြးတယ္´ဟု မျပတ္ရႈမွတ္ၿပီး ပယ္လွန္သြားမည္ဆိုပါက စိတ္ကိုတကယ္ခ်မ္းသာသြားေစနိုင္ေသာေၾကာင့္ ႀကံစည္စိတ္ကူးမႈမ်ားကို ပယ္လွန္ျခင္းသည္လည္း စတုတၳစံေတာ္ႀကီး၏ မွီရာေလးပါး အနက္ စတုတၳမွီရာတစ္ပါးျဖစ္သည္္။ ဤကား မွီရာေလးပါး ဟူသည့္ နံပတ္(၄) တုႏႈိင္းမမီ စံအိမ္ေတာ္ႀကီးပင္ျဖစ္ပါေတာ့သတည္း။
ပဥၥမစံအိမ္ေတာ္ႀကီး
ပဏုႏၷပေစၥကသေစၥာ
တုႏႈိင္းမမီ စံအိမ္ေတာ္ႀကီး၏ ငါးခုေျမာက္အရည္အေသြးက သီးသန္႔သစၥာကုိ ပယ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤေနရာ၌ သီးသန္႔သစၥာဟူသည္ သႆတဒိ႒ိ ႏွင့္ဥေစၧဒဒိ႒ိ ပါပဲ၊ ေလာကတြင္ သႆတဒိ႒ိ အယူရွိေသာသူသည္ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ ေသၿပီး ေသာ္လည္း တည္ၿမဲေန၏ တစ္ေနရာရာတြင္ အသက္ေကာင္အလိုက္ ေျပာင္းေရႊ႕ၿပီး ရွိၿမဲတည္ရွိေနသည္ ဟု ထင္ျမင္သည္။ ဤသို႔ထင္ေနသည့္ မိမိအယူသာ မွန္သည္ ။ တစ္ျခားအယူ၀ါဒမွန္သမွ် မွားသည္ဟု သူကပယ္ခ်သည္။ ထိုသုိ႔ေသာအယူသည္ မိစၧာအယူ၀ါ ဒလမ္းစဥ္ျဖစ္သည္။ ဥေစၧဒဒိ႒ိ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ ေသလွ်င္ ဘာမွမရွိေတာ့ဘူး၊ အကုန္လံုးေပ်ာက္သြားသည္ ဟု ယံုၾကည္ယူဆကာ ေသၿပီးသည့္ေနာက္ ဟိုဘ၀ဒီဘ၀ရွိေသးတယ္ဆိုတာေတြဟာ အလကား အမွားေတြပဲဟု ပယ္ခ်တယ္၊ ထိုအယူမ်ားသည္ မိစၧာဒိ႒ိ အယူမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ထုိမိစၧာအယူ၀ါဒပင္လွ်င္ သီးသန္႔သစၥာမ်ားျဖစ္ေနပါသည္။
ဆိုခဲ့ၿပီးေသာသီးသန္႔သစၥာမ်ားသည္ ရဟႏၲာပုဂၢဳိလ္တို႔တြင္ မရွိေတာ့ ပယ္ၿပီးျဖစ္ေလသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ပုထုဇဥ္မ်ား၏ သ႑ာန္တြင္ ရွိေနပါေသးသည္ ၊ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ေပၚဆဲမျပတ္ ရႈမွတ္ေနလွ်င္ ရုပ္နာမ္၏ သေဘာျဖစ္သည့္ ေပၚမႈ ေပ်ာက္မႈတို႔ ထင္ရွားသိလာေလသည္။ ထိုသို႔ ရႈမွတ္ရင္းျဖင့္ ရုပ္နာမ္တို႔၏ ေပၚမႈကိုသိျမင္လွ်င္ ေသၿပီးေနာက္ဘ၀ျပတ္သည္ဆိုသည့္ ဥေစၧဒဒိ႒ိကို ပယ္ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ တစ္ဖန္ ရုပ္နာမ္တို႔၏ ေပ်ာက္မႈကို သိျမင္လွ်င္ သႆတဒိ႒ိကုိ ပယ္ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ရႈမွတ္မႈျဖင့္ ပယ္ျခင္းသည္ တဒဂၤ (တစ္ခဏ)ပယ္ျခင္းျဖစ္ရာ၊ ေသာတာပတၱိမဂ္ဖိုလ္ ရရွိၿပီးေသာသူမ်ားသည္ ထိုသီးသန္႔သစၥာမ်ား အားလံုးကင္းေပ်ာက္သြားေလေတာ့ သည္။ ထိုေၾကာင့္ သီးသန္႔သစၥာမ်ားကို ပယ္ျခင္းသည္ ပဥၥမေျမာက္ တုႏႈိင္းမမီ စံအိမ္ေတာ္ႀကီး၏ အရည္ေသြးပင္ျဖစ္ေပေတာ့သည္။
14.4.2008
11:45 AM တနလၤာေန႔
Tuesday, April 15, 2008
တုႏႈိင္းမမီ(၇)
Posted in: ေဆာင္းပါး
0 comments:
Post a Comment