တစ္ခါက အေဖ့အေၾကာင္းကုိ စံုလင္ေအာင္ တင္ျပေပးပါ ဟု ေလွ်ာက္ထားေသာ သူတစ္ေယာက္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အြန္လိုင္းစာဖတ္ပရိ သတ္မ်ားအား ရည္ရြယ္ကာ မဟာေက်ာ္ရဲ႕ ေဆာင္းပါးကို ေဖၚျပေပးလိုက္ပါတယ္။
လူရယ္ဟူ၍ ေမြးဖြားျဖစ္တည္လာၿပီဆိုလွ်င္ အမိဟူေသာ အေမရွိရမည္။ အဖဟုဆိုလွ်င္ အေဖလည္း ရွိရေပသည္။ သို႔မွသာ လူသားတစ္ဦး ရွင္သန္ထေျမာက္နို္င္သည္ကို လူသားတိုင္း သိရွိနားလည္ထားၾကပါသည္။ ဤသို႔ အမိအဖ တြဲထားပါလွ်က္ အဘယ့္ေၾကာင့္ အမိ၏ ဂုဏ္သည္သာ ေလးေလးနက္နက္ ေပၚလြင္ေစၿပီး အဖသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္ေမးမိန္ေနရပါသနည္း။ တကယ္ဆိုလွ်င္ အဖကိုလည္း အမိႏွင့္တန္းတူ ေပၚလြင္ေစသင့္ပါသည္။ အေနာက္တိုင္းမွအပ အေရွ႕တိုင္းနိုင္ငံအမ်ားစုတြင္ ကုိယ္ေရးရာဇ၀င္ကို မွတ္တမ္းျပဳမည္ဆိုပါက အဖအမည္ကို အဓိကထားၾကပါသည္။ ဘယ္သူ၏သားသမီးဟု ဆိုရာတြင္လည္း အဖအမည္ကိုသာ ေရွ႕တန္းတင္၍ ေျပာတတ္ၾကသည္မွာ အေရွ႕တိုင္းသားတို႔တြင္ ႏႈတ္ပင္က်ဳိးေနၾကၿပီ။ ဤသို႔ အေဖကိုေရွ႕တန္းတင္ထားပါလွ်က္ အမိဂုဏ္ကို ေဖၚက်ဳးေသာ ကဗ်ာစာေပႏွင့္ သီခ်င္းမ်ဳိးကသာ မ်ားေနၾကပါသည္။
အမိအဖ ဆိုထားေသာေၾကာင့္ အမိအဖသည္ ခြဲ၍မရ၊ သားသမီးအေပၚ၌ တူညီေသာ ေမတၱာတို႔ ရွိၾကပါသည္။ အမိသည္ ရင္ေသြး အား “ကို္းလလြယ္ ဆယ္လဖြား” ကာ အသက္ႏွင့္ရင္းၿပီး ေမြးဖြားသန္႔စင္ေပးခဲ့ရသကဲ့သို႔ အဖသည္လည္း ေလာကအႏၲရာယ္ မ်ဳိးစုံၾကားမွ ၀တၱရားေက်ပြန္ေအာင္ သားသမီးမ်ား၏ တာ၀န္ကို ထမ္းခဲ့ရေပသည္။ အဖသည္ သားသမီးတို႔၏ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပ။ အဖသည္ သားသမီးတို႔အား ေစာင့္ေရွာက္ရာ မဟာတံတိုင္းႀကီး၊ အဖသည္ သားသမီးတို႔အတြက္ အဟာရျဖစ္တည္ရာ လယ္ယာေျမေကာင္း၊ အဖသည္ သားသမီးတို႔အတြက္ အလွတန္ဆာဆင္ရာ အဖိုးတန္ရတနာ။ ဤသို႔ေသာ ဆိုစကားေၾကာင့္ အဖ၏ တာ၀န္သည္ အမိထက္ မပို လွ်င္ေတာင္ တန္းတူေတာ့ ရွိေလသည္။
ျမတ္ဘုရားလက္ထက္ေတာ္အခါကပင္ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည့္ရွင္ ဗိမၸိသာရမင္းႀကီး၏ ရင္ေသြးငယ္ သားေတာ္ အဇာတသတ္အား ပုဏၰား ေတာ္မ်ားက အဖသတ္မည့္သား ဟု နိမိတ္ဖတ္ပါေသာ္လည္း ဖခင္ဟူေသာ အသိစိတ္ေလးတစ္ခုေၾကာင့္ပင္ မိမိ၏အသက္ခႏၶာတည္ၿမဲမႈ အတြက္ ေတြေ၀ျခင္းမရွိဘဲ သားေတာ္ေလးအား ယုယစြာ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ရင္း ႀကီးျပင္းေစခဲ့သည္မွာ ဖခင္တို႔၏ သားသမီးမ်ားအေပၚထား သည့္ေမတၱာကို ေဖာ္က်ဳးလိုက္သလိုပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ျမန္မာသံစဥ္ ေတးသီခ်င္းမ်ားႏွင့္ ဗြီဒီယို၊ ရုပ္ရွင္ဇာတ္လမ္းမ်ားတြင္ မိခင္၏ ဂုဏ္ပုဒ္ကုိ ေဖာ္က်ဳးေသာ သီခ်င္းစာသားမ်ားသာ ေပါမ်ားၿပီး အေဖ၏ဂုဏ္ကုိ ေဖာ္က်ဳးေသာ သီခ်င္းဇာတ္လမ္မ်ား ရွားပါးလြန္းလွပါသည္။ (ယခု ေခတ္ကာလမွာေတာ့ ခြဲျခားျခင္းမရွိၾကေတာ့ပါ) အဖသီခ်င္းမ်ား အဖဇာတ္လမ္းမ်ားသည္လည္း ဖခင္၏ဂုဏ္ပုဒ္ကို ေပၚလြင္ေစခဲ့သည္။ အမွန္တကယ္ ဆိုခ်င္သည္ကေတာ့ အမိႏွင့္အဖကို ခြဲျခားျခင္းမျပဳဘဲ တန္းတူ ေက်းဇူးတရား သိတတ္ေစရန္သာျဖစ္သည္။
အခ်ဳိ႕ဖခင္တို႔သည္ မိခင္ကဲ့သို႔ပင္ မိမိတို႔မေကာင္းေသာ္လည္း သားသမီးမ်ားအား ေကာင္းေစခ်င္လွသည္ “ ဘယ္မိဘမဆို သားသမီးေကာင္းစားတာကိုပဲ ျမင္ခ်င္သည္” ဟူေသာ ဆိုစကားအရ မိဘသည္ သားသမီးတို႔အား ေကာင္းေစလိုသည့္ ေမတၱာထားျခင္းမွာ ထပ္တူထပ္မွ်ပင္ ျဖစ္ၾကေပသည္။ အိမ္ေထာင္သည္ အမ်ဳိးသား တခ်ဳိ႕သည္ အငယ္အေႏွာင္းထားတတ္ၾကသည့္ မထင္မွတ္ေသာ စရို္က္တစ္ခုေၾကာင့္ သားသမီးႏွင့္သက္ဆို္င္ေသာ ဖခင္ဆိုသည့္ ဂုဏ္ပုဒ္ကုိ ခ်ိတ္မိေနျခင္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္လိမ့္မည္။
တကယ္ဆိုလွ်င္ ဖခင္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရႏွင့္ မည္သို႔မွ် မသင့္ဆိုင္ပါ၊ ဖခင္ဆိုေသာသူ္မွာ ေယာကၤ်ားတစ္ဦးျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ထိုစရိုက္မ်ားႏွင့္ ေရာ၍ ေယာကၤ်ားဆိုေသာ ေ၀ါဟာရႏွင့္ ဖခင္ဆိုေသာ ေ၀ါဟာရကုိ ယွဥ္တြဲ မထားသင့္ေပ။ အဓိပၸါယ္ခ်င္း အလြန္အမင္း ကြာျခားလြန္းလွသည္။ “ ဘယ္ေယာကၤ်ားမွ မေကာင္းဘူး” ဟု လူေတြ၏ စကားမွာ သံုးႏႈန္းတတ္ၾကေပမယ့္ “ ဘယ္ဖခင္မွ ေကာင္းဘူး” ဟု သံုးစြဲျခင္းမရွိေပ။ သားသမီးရွိေသာ ဖခင္တိုင္းတြင္ ၄င္းတို႔၏ သားသမီးမ်ားအေပၚတြင္ ထားရွိသည့္ အၾကင္နာတရားမွာ မိခင္မ်ားကဲ့သို႔ပင္ ရွိၾကပါသည္။
မိခင္သည္ ရင္ေသြးငယ္အား ႏို႕ခ်ဳိတိုက္ေကၽြးရန္ အားအင္အတြက္ အဟာရလိုအပ္ေပသည္။ ထိုအဟာရကုိ ဖခင္ကသာ ရွာေပးရသည္။ လူမမယ္ ကေလးတို႔အား က်န္းမာေရးေကာင္းမြန္ေစရန္မွာ မိခင္၏ က်န္းမာေရးေကာင္းဖို႔လည္း လိုအပ္ေပသည္။ ထိုမိခင္၏ က်န္းမာေရးကုိ ဂရုစိုက္ေပးမည့္သူမွာ ဖခင္သာျဖစ္သည္။ “ ေယာကၤ်ားေဖါင္စီး ၊ မိန္းမမီးေန” ဟူေသာ ဆိုစကားအရ မီးတြင္းထဲတြင္ ရွိေနေသာ မိခင္သည္ အသက္အႏၲရာယ္ နီးသည္ဟုဆိုပါလွ်င္ ဇနီးသည္မွ ရင္ေသြးငယ္အား က်န္းမာေရး ေကာင္းမြန္ၿပီး ေခ်ာေမြ႕စြာ ေမြးဖြားေပးနိုင္ရန္ႏွင့္ ဆင့္ကဲ က်န္းမာသန္စြမ္းစြာ ႀကီးျပင္းနိုင္ရန္ ျပင္ပေလာကတြင္ စီးပြားရွာေဖြေပးရရွာေသာ ဖခင္မွာလည္း အႏၲရာယ္မ်ားကုိ ရင္ဆိုင္မည္ မဟုတ္ပါေလာ။
ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားေၾကာင့္ မိခင္ႏွင့္ဖခင္တို႔မွာ မိမိတို႔၏ ရင္ေသြးမ်ားအေပၚ ထားရွိသည့္ အဖေမတၱာသည္ အမိေမတၱာကဲ့သို႔ပင္ တစ္ထပ္တည္းက်ေနျခင္းေၾကာင့္ “ မိဘေမတၱာ” ဟူေသာ ဆိုစကား ထင္ရွားလာရျခင္းျဖစ္သည္။
ေယာကၤ်ား၊မိန္းမ ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းမွာ သတ္မွတ္မွတ္ခ်က္တစ္ခုသာျဖစ္ၿပီး ၿခံဳငံုၾကည့္ပါက လူသားမ်ားသာျဖစ္ၾကသည္။ လူတို႔သည္ ပုထုဇဥ္မ်ားျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ေကာင္းျခင္း၊ဆိုးျခင္း ဒြန္တြဲေနမည္မွာ မလြဲပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေကာင္းေသာေယာကၤ်ား၊ မိန္းမ၊ မေကာင္းေသာ ေယာကၤ်ား၊မိန္းမ စ၍ ေကာင္းေသာ မိဘ၊ မေကာင္းေသာ မိဘဟူ ျဖစ္လာမည္မွာ မလြဲေပ၊ သို႔ေသာ္ မိဘ ဟု အဆိုခံလိုက္သည္ႏွင့္ အျခားအေၾကာင္းအရာမ်ားတြင္သာ မေကာင္းတာေတြ ရွိေကာင္းရွိမည္။ မိမိတို႔၏ သားသမီးမ်ားအေပၚတြင္ေတာ့ ဘယ္လိုအေၾကာင္းေၾကာင့္ပဲဆိုပါေစ ေကာင္းတတ္ၾကသကဲ့သုိ႔ ေကာင္းေအာင္လည္း ေနတတ္ၾကသည္။ မေကာင္းေသာ မိဘဟု ဆိုရာတြင္လည္း “တစ္” ရာႏႈန္းေလာက္သာ ရွားပါးေပလိမ့္မည္။ မေကာင္းေသာမိဘဟု ခံယူလိုက္ရေသာ ပုဂၢိဳလ္မွာ လူမဆန္ေလေသာ သူသာျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ အသိဥာဏ္ပညာရွိေသာ လူပင္ မဆိုေလနွင့္ အသိဥာဏ္ပညာကင္းမဲ့လွေသာ တိရစၧာန္မ်ားပင္လွ်င္ မိဘႏွင့္သားသမီးဟူေသာ အသိစိတ္ ရွိတတ္ၾကသည္ကုိ မ်က္၀ါးထင္ထင္ ျမင္ခဲ့ရဖူးပါသည္။
၁၉၈၄ ခုႏွစ္ကာလအတြင္း ပုသိမ္-မံုရြာကားလမ္း စီမံကိန္းအတြက္ လမ္းခင္းေက်ာက္ရွာေဖြေပးေသာ ေက်ာက္ရွာေဖြေရးအဖြဲ႕ သည္ ရိုးမအတြင္း ေက်ာက္ေၾကာ ရွာေဖြစဥ္ လွပေသာ ေရအိုင္ႀကီးတစ္ခုအတြင္းမွ ေတာသဘာ၀အတိုင္း လြပ္လပ္စြာ ေနထိုင္ေနၾကေသာ ေမ်ာက္ရြာ ဟုဆိုေလာက္သည့္ ေမ်ာက္မိသားစုႀကီးကုိ မွတ္တမ္းတင္ ဗြီဒီယို ရိုက္ကူးခဲ့သည္မွ ၾကည့္ခဲ့ရသည္မွာ ေမ်ာက္ကေလးတစ္ ေကာင္ ေရထဲျပဳတ္က်သြားသည္ကုိ ေမ်ာက္ႀကီးက အသည္းအသန္ဆင္း၍ ဆယ္ေလသည္။ ေမ်ာက္ကေလးကို ရသည္ႏွင့္ ကမ္းေပၚသို႔ ခ်ီတင္လာၿပီးလွ်င္ ေခတၱမွ်ျပဳစု၍ သန္းရွာေနရာမွ ထလာကာ လာရပ္ေသာ ေမ်ာက္မႀကီးအား တုတ္တစ္ေခ်ာင္း ရွာ၍ ရိုက္ေလေတာ့သည္။ သေဘာမွာ သားသမီးကို ဂရုမစိုက္ေကာင္းလား ဟူေသာ အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္ေနေပသည္။ လူေလာက္အသိဥာဏ္မရွိေသာ တိရစၧာန္ပင္လွ်င္ သားသမီးကို ဂရုတစိုက္ ခ်စ္ပါလွ်င္ အသိဥာဏ္ျပည့္၀ေသာ လူဆိုပါက ေျပာစရာမရွိေအာင္ ခ်စ္ေပလိမ့္မည္။
ျမန္မာ ဒ႑ာရီတစ္ခုတြင္ အဟိတ္တိရစၧာန္ျဖစ္ေသာ ျခေသၤ့မင္း၏ရင္ေသြးလူသားမွာ ျခေသၤ့မင္းအား ထား၍ လူတို႔ရွိရာအရပ္သို႔ ထြက္ခြာသြားရာတြင္ ဖခင္ျဖစ္သူ ျခေသၤ့မင္းသည္ ရင္ကြဲနာက်ၿပီး ေသဆံုးခဲ့ရပါသည္။ မိမိႏွင့္ ပံုသ႑ာန္ကြဲျပားေလေသာ ရင္ေသြးကုိ အသက္ဆံုးရႈံးရသည္အထိ ေမတၱာတရားႀကီးမားေလရာ အသိဥာဏ္ပညာရွိၾကေသာ လူသားမိဘတို႔ဆိုလွ်င္ မည္မွ်ေလာက္ေမတၱာတရား ႀကီးမားမည္ကို ေတြးဆသိနိင္ပါသည္။ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ သံုးလူ႕ထြတ္ထား ဗုဒၶရွင္ေတာ္ဘုရားသည္လည္း မိခင္ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ မယ္ေတာ္မိနတ္သားအား တရားႏွင့္ ေက်းဇူးဆပ္သကဲ့သို႔ ဖခင္သုေဒၶါဓနမင္းႀကီးအားလည္း တရားႏွင့္ပင္ ေက်းဇူးေတာ္မ်ား ကုန္စင္ေအာင္ ဆပ္ခဲ့ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ပင္လွ်င္ အမိႏွင့္အဖအား ခြဲျခားျခင္းမျပဳဘဲ ေက်းဇူးဆပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ရာ ကၽြႏု္ပ္တို႔သည္လည္း အမိမွသာ ၊ အဖမွသာ တြယ္တာစရာဟု မေတြးမိေစဘဲ သတိတရားမ်ားထား၍ မိဘႏွစ္ပါးစလံုးအား တူညီစြာ ေက်းဇူးေတာ္မ်ားကုိ နားလည္သိသင့္ပါေၾကာင္း ေဖၚျပလိုက္ရပါေတာ့သတည္း။
လူရယ္ဟူ၍ ေမြးဖြားျဖစ္တည္လာၿပီဆိုလွ်င္ အမိဟူေသာ အေမရွိရမည္။ အဖဟုဆိုလွ်င္ အေဖလည္း ရွိရေပသည္။ သို႔မွသာ လူသားတစ္ဦး ရွင္သန္ထေျမာက္နို္င္သည္ကို လူသားတိုင္း သိရွိနားလည္ထားၾကပါသည္။ ဤသို႔ အမိအဖ တြဲထားပါလွ်က္ အဘယ့္ေၾကာင့္ အမိ၏ ဂုဏ္သည္သာ ေလးေလးနက္နက္ ေပၚလြင္ေစၿပီး အဖသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္ေမးမိန္ေနရပါသနည္း။ တကယ္ဆိုလွ်င္ အဖကိုလည္း အမိႏွင့္တန္းတူ ေပၚလြင္ေစသင့္ပါသည္။ အေနာက္တိုင္းမွအပ အေရွ႕တိုင္းနိုင္ငံအမ်ားစုတြင္ ကုိယ္ေရးရာဇ၀င္ကို မွတ္တမ္းျပဳမည္ဆိုပါက အဖအမည္ကို အဓိကထားၾကပါသည္။ ဘယ္သူ၏သားသမီးဟု ဆိုရာတြင္လည္း အဖအမည္ကိုသာ ေရွ႕တန္းတင္၍ ေျပာတတ္ၾကသည္မွာ အေရွ႕တိုင္းသားတို႔တြင္ ႏႈတ္ပင္က်ဳိးေနၾကၿပီ။ ဤသို႔ အေဖကိုေရွ႕တန္းတင္ထားပါလွ်က္ အမိဂုဏ္ကို ေဖၚက်ဳးေသာ ကဗ်ာစာေပႏွင့္ သီခ်င္းမ်ဳိးကသာ မ်ားေနၾကပါသည္။
အမိအဖ ဆိုထားေသာေၾကာင့္ အမိအဖသည္ ခြဲ၍မရ၊ သားသမီးအေပၚ၌ တူညီေသာ ေမတၱာတို႔ ရွိၾကပါသည္။ အမိသည္ ရင္ေသြး အား “ကို္းလလြယ္ ဆယ္လဖြား” ကာ အသက္ႏွင့္ရင္းၿပီး ေမြးဖြားသန္႔စင္ေပးခဲ့ရသကဲ့သို႔ အဖသည္လည္း ေလာကအႏၲရာယ္ မ်ဳိးစုံၾကားမွ ၀တၱရားေက်ပြန္ေအာင္ သားသမီးမ်ား၏ တာ၀န္ကို ထမ္းခဲ့ရေပသည္။ အဖသည္ သားသမီးတို႔၏ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပ။ အဖသည္ သားသမီးတို႔အား ေစာင့္ေရွာက္ရာ မဟာတံတိုင္းႀကီး၊ အဖသည္ သားသမီးတို႔အတြက္ အဟာရျဖစ္တည္ရာ လယ္ယာေျမေကာင္း၊ အဖသည္ သားသမီးတို႔အတြက္ အလွတန္ဆာဆင္ရာ အဖိုးတန္ရတနာ။ ဤသို႔ေသာ ဆိုစကားေၾကာင့္ အဖ၏ တာ၀န္သည္ အမိထက္ မပို လွ်င္ေတာင္ တန္းတူေတာ့ ရွိေလသည္။
ျမတ္ဘုရားလက္ထက္ေတာ္အခါကပင္ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည့္ရွင္ ဗိမၸိသာရမင္းႀကီး၏ ရင္ေသြးငယ္ သားေတာ္ အဇာတသတ္အား ပုဏၰား ေတာ္မ်ားက အဖသတ္မည့္သား ဟု နိမိတ္ဖတ္ပါေသာ္လည္း ဖခင္ဟူေသာ အသိစိတ္ေလးတစ္ခုေၾကာင့္ပင္ မိမိ၏အသက္ခႏၶာတည္ၿမဲမႈ အတြက္ ေတြေ၀ျခင္းမရွိဘဲ သားေတာ္ေလးအား ယုယစြာ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ရင္း ႀကီးျပင္းေစခဲ့သည္မွာ ဖခင္တို႔၏ သားသမီးမ်ားအေပၚထား သည့္ေမတၱာကို ေဖာ္က်ဳးလိုက္သလိုပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ျမန္မာသံစဥ္ ေတးသီခ်င္းမ်ားႏွင့္ ဗြီဒီယို၊ ရုပ္ရွင္ဇာတ္လမ္းမ်ားတြင္ မိခင္၏ ဂုဏ္ပုဒ္ကုိ ေဖာ္က်ဳးေသာ သီခ်င္းစာသားမ်ားသာ ေပါမ်ားၿပီး အေဖ၏ဂုဏ္ကုိ ေဖာ္က်ဳးေသာ သီခ်င္းဇာတ္လမ္မ်ား ရွားပါးလြန္းလွပါသည္။ (ယခု ေခတ္ကာလမွာေတာ့ ခြဲျခားျခင္းမရွိၾကေတာ့ပါ) အဖသီခ်င္းမ်ား အဖဇာတ္လမ္းမ်ားသည္လည္း ဖခင္၏ဂုဏ္ပုဒ္ကို ေပၚလြင္ေစခဲ့သည္။ အမွန္တကယ္ ဆိုခ်င္သည္ကေတာ့ အမိႏွင့္အဖကို ခြဲျခားျခင္းမျပဳဘဲ တန္းတူ ေက်းဇူးတရား သိတတ္ေစရန္သာျဖစ္သည္။
အခ်ဳိ႕ဖခင္တို႔သည္ မိခင္ကဲ့သို႔ပင္ မိမိတို႔မေကာင္းေသာ္လည္း သားသမီးမ်ားအား ေကာင္းေစခ်င္လွသည္ “ ဘယ္မိဘမဆို သားသမီးေကာင္းစားတာကိုပဲ ျမင္ခ်င္သည္” ဟူေသာ ဆိုစကားအရ မိဘသည္ သားသမီးတို႔အား ေကာင္းေစလိုသည့္ ေမတၱာထားျခင္းမွာ ထပ္တူထပ္မွ်ပင္ ျဖစ္ၾကေပသည္။ အိမ္ေထာင္သည္ အမ်ဳိးသား တခ်ဳိ႕သည္ အငယ္အေႏွာင္းထားတတ္ၾကသည့္ မထင္မွတ္ေသာ စရို္က္တစ္ခုေၾကာင့္ သားသမီးႏွင့္သက္ဆို္င္ေသာ ဖခင္ဆိုသည့္ ဂုဏ္ပုဒ္ကုိ ခ်ိတ္မိေနျခင္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္လိမ့္မည္။
တကယ္ဆိုလွ်င္ ဖခင္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရႏွင့္ မည္သို႔မွ် မသင့္ဆိုင္ပါ၊ ဖခင္ဆိုေသာသူ္မွာ ေယာကၤ်ားတစ္ဦးျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ထိုစရိုက္မ်ားႏွင့္ ေရာ၍ ေယာကၤ်ားဆိုေသာ ေ၀ါဟာရႏွင့္ ဖခင္ဆိုေသာ ေ၀ါဟာရကုိ ယွဥ္တြဲ မထားသင့္ေပ။ အဓိပၸါယ္ခ်င္း အလြန္အမင္း ကြာျခားလြန္းလွသည္။ “ ဘယ္ေယာကၤ်ားမွ မေကာင္းဘူး” ဟု လူေတြ၏ စကားမွာ သံုးႏႈန္းတတ္ၾကေပမယ့္ “ ဘယ္ဖခင္မွ ေကာင္းဘူး” ဟု သံုးစြဲျခင္းမရွိေပ။ သားသမီးရွိေသာ ဖခင္တိုင္းတြင္ ၄င္းတို႔၏ သားသမီးမ်ားအေပၚတြင္ ထားရွိသည့္ အၾကင္နာတရားမွာ မိခင္မ်ားကဲ့သို႔ပင္ ရွိၾကပါသည္။
မိခင္သည္ ရင္ေသြးငယ္အား ႏို႕ခ်ဳိတိုက္ေကၽြးရန္ အားအင္အတြက္ အဟာရလိုအပ္ေပသည္။ ထိုအဟာရကုိ ဖခင္ကသာ ရွာေပးရသည္။ လူမမယ္ ကေလးတို႔အား က်န္းမာေရးေကာင္းမြန္ေစရန္မွာ မိခင္၏ က်န္းမာေရးေကာင္းဖို႔လည္း လိုအပ္ေပသည္။ ထိုမိခင္၏ က်န္းမာေရးကုိ ဂရုစိုက္ေပးမည့္သူမွာ ဖခင္သာျဖစ္သည္။ “ ေယာကၤ်ားေဖါင္စီး ၊ မိန္းမမီးေန” ဟူေသာ ဆိုစကားအရ မီးတြင္းထဲတြင္ ရွိေနေသာ မိခင္သည္ အသက္အႏၲရာယ္ နီးသည္ဟုဆိုပါလွ်င္ ဇနီးသည္မွ ရင္ေသြးငယ္အား က်န္းမာေရး ေကာင္းမြန္ၿပီး ေခ်ာေမြ႕စြာ ေမြးဖြားေပးနိုင္ရန္ႏွင့္ ဆင့္ကဲ က်န္းမာသန္စြမ္းစြာ ႀကီးျပင္းနိုင္ရန္ ျပင္ပေလာကတြင္ စီးပြားရွာေဖြေပးရရွာေသာ ဖခင္မွာလည္း အႏၲရာယ္မ်ားကုိ ရင္ဆိုင္မည္ မဟုတ္ပါေလာ။
ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားေၾကာင့္ မိခင္ႏွင့္ဖခင္တို႔မွာ မိမိတို႔၏ ရင္ေသြးမ်ားအေပၚ ထားရွိသည့္ အဖေမတၱာသည္ အမိေမတၱာကဲ့သို႔ပင္ တစ္ထပ္တည္းက်ေနျခင္းေၾကာင့္ “ မိဘေမတၱာ” ဟူေသာ ဆိုစကား ထင္ရွားလာရျခင္းျဖစ္သည္။
ေယာကၤ်ား၊မိန္းမ ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းမွာ သတ္မွတ္မွတ္ခ်က္တစ္ခုသာျဖစ္ၿပီး ၿခံဳငံုၾကည့္ပါက လူသားမ်ားသာျဖစ္ၾကသည္။ လူတို႔သည္ ပုထုဇဥ္မ်ားျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ေကာင္းျခင္း၊ဆိုးျခင္း ဒြန္တြဲေနမည္မွာ မလြဲပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေကာင္းေသာေယာကၤ်ား၊ မိန္းမ၊ မေကာင္းေသာ ေယာကၤ်ား၊မိန္းမ စ၍ ေကာင္းေသာ မိဘ၊ မေကာင္းေသာ မိဘဟူ ျဖစ္လာမည္မွာ မလြဲေပ၊ သို႔ေသာ္ မိဘ ဟု အဆိုခံလိုက္သည္ႏွင့္ အျခားအေၾကာင္းအရာမ်ားတြင္သာ မေကာင္းတာေတြ ရွိေကာင္းရွိမည္။ မိမိတို႔၏ သားသမီးမ်ားအေပၚတြင္ေတာ့ ဘယ္လိုအေၾကာင္းေၾကာင့္ပဲဆိုပါေစ ေကာင္းတတ္ၾကသကဲ့သုိ႔ ေကာင္းေအာင္လည္း ေနတတ္ၾကသည္။ မေကာင္းေသာ မိဘဟု ဆိုရာတြင္လည္း “တစ္” ရာႏႈန္းေလာက္သာ ရွားပါးေပလိမ့္မည္။ မေကာင္းေသာမိဘဟု ခံယူလိုက္ရေသာ ပုဂၢိဳလ္မွာ လူမဆန္ေလေသာ သူသာျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ အသိဥာဏ္ပညာရွိေသာ လူပင္ မဆိုေလနွင့္ အသိဥာဏ္ပညာကင္းမဲ့လွေသာ တိရစၧာန္မ်ားပင္လွ်င္ မိဘႏွင့္သားသမီးဟူေသာ အသိစိတ္ ရွိတတ္ၾကသည္ကုိ မ်က္၀ါးထင္ထင္ ျမင္ခဲ့ရဖူးပါသည္။
၁၉၈၄ ခုႏွစ္ကာလအတြင္း ပုသိမ္-မံုရြာကားလမ္း စီမံကိန္းအတြက္ လမ္းခင္းေက်ာက္ရွာေဖြေပးေသာ ေက်ာက္ရွာေဖြေရးအဖြဲ႕ သည္ ရိုးမအတြင္း ေက်ာက္ေၾကာ ရွာေဖြစဥ္ လွပေသာ ေရအိုင္ႀကီးတစ္ခုအတြင္းမွ ေတာသဘာ၀အတိုင္း လြပ္လပ္စြာ ေနထိုင္ေနၾကေသာ ေမ်ာက္ရြာ ဟုဆိုေလာက္သည့္ ေမ်ာက္မိသားစုႀကီးကုိ မွတ္တမ္းတင္ ဗြီဒီယို ရိုက္ကူးခဲ့သည္မွ ၾကည့္ခဲ့ရသည္မွာ ေမ်ာက္ကေလးတစ္ ေကာင္ ေရထဲျပဳတ္က်သြားသည္ကုိ ေမ်ာက္ႀကီးက အသည္းအသန္ဆင္း၍ ဆယ္ေလသည္။ ေမ်ာက္ကေလးကို ရသည္ႏွင့္ ကမ္းေပၚသို႔ ခ်ီတင္လာၿပီးလွ်င္ ေခတၱမွ်ျပဳစု၍ သန္းရွာေနရာမွ ထလာကာ လာရပ္ေသာ ေမ်ာက္မႀကီးအား တုတ္တစ္ေခ်ာင္း ရွာ၍ ရိုက္ေလေတာ့သည္။ သေဘာမွာ သားသမီးကို ဂရုမစိုက္ေကာင္းလား ဟူေသာ အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္ေနေပသည္။ လူေလာက္အသိဥာဏ္မရွိေသာ တိရစၧာန္ပင္လွ်င္ သားသမီးကို ဂရုတစိုက္ ခ်စ္ပါလွ်င္ အသိဥာဏ္ျပည့္၀ေသာ လူဆိုပါက ေျပာစရာမရွိေအာင္ ခ်စ္ေပလိမ့္မည္။
ျမန္မာ ဒ႑ာရီတစ္ခုတြင္ အဟိတ္တိရစၧာန္ျဖစ္ေသာ ျခေသၤ့မင္း၏ရင္ေသြးလူသားမွာ ျခေသၤ့မင္းအား ထား၍ လူတို႔ရွိရာအရပ္သို႔ ထြက္ခြာသြားရာတြင္ ဖခင္ျဖစ္သူ ျခေသၤ့မင္းသည္ ရင္ကြဲနာက်ၿပီး ေသဆံုးခဲ့ရပါသည္။ မိမိႏွင့္ ပံုသ႑ာန္ကြဲျပားေလေသာ ရင္ေသြးကုိ အသက္ဆံုးရႈံးရသည္အထိ ေမတၱာတရားႀကီးမားေလရာ အသိဥာဏ္ပညာရွိၾကေသာ လူသားမိဘတို႔ဆိုလွ်င္ မည္မွ်ေလာက္ေမတၱာတရား ႀကီးမားမည္ကို ေတြးဆသိနိင္ပါသည္။ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ သံုးလူ႕ထြတ္ထား ဗုဒၶရွင္ေတာ္ဘုရားသည္လည္း မိခင္ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ မယ္ေတာ္မိနတ္သားအား တရားႏွင့္ ေက်းဇူးဆပ္သကဲ့သို႔ ဖခင္သုေဒၶါဓနမင္းႀကီးအားလည္း တရားႏွင့္ပင္ ေက်းဇူးေတာ္မ်ား ကုန္စင္ေအာင္ ဆပ္ခဲ့ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ပင္လွ်င္ အမိႏွင့္အဖအား ခြဲျခားျခင္းမျပဳဘဲ ေက်းဇူးဆပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ရာ ကၽြႏု္ပ္တို႔သည္လည္း အမိမွသာ ၊ အဖမွသာ တြယ္တာစရာဟု မေတြးမိေစဘဲ သတိတရားမ်ားထား၍ မိဘႏွစ္ပါးစလံုးအား တူညီစြာ ေက်းဇူးေတာ္မ်ားကုိ နားလည္သိသင့္ပါေၾကာင္း ေဖၚျပလိုက္ရပါေတာ့သတည္း။
0 comments:
Post a Comment