Thursday, May 15, 2008

တုုႏိႈင္းမမီ(၁၂)

ျမတ္ဗုဒၶသည္ တရားေဒသနာ ေဟာေဖၚညြန္ၾကားရာတြင္ လူတို႔၏ အဇၥ်ာသယႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ လူ၊နတ္၊ျဗဟၼာမ်ား နားလည္သေဘာ ေပါက္ေစရန္ ျမင္းသမားလာလွ်င္ ျမင္းဥပမာ၊ ႏြားသမားလာလွ်င္ ႏြားဥပမာ၊ တံငါသည္လာလွ်င္ တံငါဥပမာ၊ ဇနီးေမာင္နံႏွင့္ပတ္သက္သာလွ်င္ အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္ေျပေစရန္ ဓမၼႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာအမ်ဳိးမ်ဳိးအဖံုဖံုျဖင့္ ဓမၼေရးရာမ်ားကုိ ကၽြမ္းက်င္ေျပာင္ေျမာက္စြာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္အျပင္ ဓမၼႏွင့္ပတ္သက္လာလွ်င္ အက်ဳိးရွိမည္ဆိုပါက လူူနတ္ျဗဟၼာ မည္သူပင္ျဖစ္ေစ သားေတာ္ရာဟုလာ ပမာကဲ့သုိ႔မျခား စိတ္ေတာ္ထားကာ ေဟာၾကားဆံုးမ ေခ်ခၽြတ္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

ထိုသုိ႔ ျမတ္ဗုဒၶဆံုးမေတာ္မူခ်က္မ်ားကုိပင္လွ်င္ “သာသနာ” ဟုေခၚတြင္ၾကေပသည္။ ထိုသာသနာကို လိုက္နာက်င့္သံုးသူ လူနတ္ျဗဟၼာမ်ားသည္ အိုနာေသ ေဘးဆိုးႀကီးမ်ားမွ လြတ္ေျမာက္နိုင္သည့္အျပင္ ေရွးကမၻာေပါင္းမ်ားစြာကလည္း ထိုေဘးဆိုးမ်ားက လြတ္ေျမာက္ခဲ့သူမ်ားရွိခဲ့ပါသည္။ ယခုဘဒၵကမၻာတြင္လည္း လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္ေပါင္း(၂၅၀၀)က ပြင့္ေတာ္မူခဲ့သည့္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္တြင္ အိုနာေသေဘးက လြတ္ကင္းကာ ကၽြတ္တမ္း၀င္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္မွာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ပိဋကတ္ေတာ္ မွတ္တမ္းအရ အေရအတြက္မ်ားလွပါၿပီ။ ျမတ္ဗုဒၶအဆံုးအမကုိ လိုက္နာက်င့္သံုးသူမ်ားသည္ ယခုလည္း ထိုေဘးဆိုးႀကီးမ်ားမွ လြတ္ေျမာက္ဆဲ၊ ေနာင္လည္း လြတ္ေျမာက္ၾကဦးမည္မွာ ေသခ်ာလွပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာကတြင္ တစ္ျခားမည္သည့္ အဆံုးအမပင္ျဖစ္ေစ ျမတ္ဗုဒၶ၏ အဆံုးအမျဖစ္သည့္ သာသနာေတာ္ႀကီးကို္ ယွဥ္နိုင္သည္(တုႏိူင္းမီသည္)ဟူ၍ မရွိခဲ့ဖူးသကဲ့သုိ႔ ယခုလည္းရွိမည္မဟုတ္ ေနာင္လည္းရွိမည္မဟုတ္ပါေခ်။
ထုိသာသနာေတာ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ျမတ္ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္အခါက အျဖစ္အပ်က္တစ္ခု ရွိခဲ့ဖူးပါသည္။ အခါတစ္ပါး ျမတ္စြာဘုရားသည္ နေဠရု အမည္ရွိသည့္ တမာပင္ရင္းတြင္ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူစဥ္ မဟာရာဒ အသူရာက “ အရွင္ဘုရား………အရွင္ဘုရားရဲ႕ သာသနာေတာ္အတြင္းမွာ အရွင္ဘုရားရဲ႕တပည့္သာ၀ကေတြဟာ ဘာေၾကာင့္မ်ား ေပ်ာ္ေမြ႕ေနၾကတာလဲ ဘုရား” ဟု ေမးေလွ်ာက္ပါ သည္။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားက “ မဟာရာဒ………အံ့ဖြယ္(၈)ပါးႏွင့္ျပည့္ႏွက္ေနသည့္ မဟာသမုဒၵရာႀကီးမွာ သင့္ရဲ႕ အသူရာမ်ား ေပ်ာ္ ေမြ႕ေနနိုင္ၾကသလုိ အံ့ဖြယ္(၈)ပါးႏွင့္ျပည့္စံုေနတဲ့ ငါဘုရားရဲ႕ သာသနာေတာ္မွာ တပည့္သာ၀ကေတြဟာ ေပ်ာ္ေမြ႔ေနနုိင္ၾကေပတယ္” ဟု မိန္႔ေတာ္မူကာ ထိုအေၾကာင္းကုိ အဂၤုတၱရနိကာယ္ အ႒ကနိပါတ္တြင္ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
အံ့ဖြယ္(၈)ျဖာ မဟာသမုဒၵရာ
အစဥ္နက္၀ွမ္း
၁။ မဟာသမုဒၵရာႀကီးသည္ ကမ္းပါးအစပ္ကစၿပီး အစဥ္အတိုင္း တစ္လက္မ ႏွစ္လက္မ တစ္ေပ ႏွစ္ေပ တစ္ကိုက္ ႏွစ္ကိုက္ တစ္မိုင္ႏွစ္မိုင္စသည္ တေျဖးေျဖး နက္ရိႈင္း နက္ရိႈင္း လာပါသည္။ ထုိသုိ႔ နက္ရိႈင္းလာရာမွ မဟာသမုဒၵရာႀကီး၏ အလယ္ဗဟိုခ်က္မ(centre) ေနရာတြင္ သမုဒၵရာေရျပင္ေပၚမွ သမုဒၵရာေအာက္ၾကမ္းျပင္အထိ နက္ရိႈင္းမႈသည္ ယူဇနာေပါင္း ၈၄၀၀၀ အတိအက်ရွိပါသည္။ (American Dictionary တြင္ တစ္ယူဇနာ (၈)မိုင္ႏႈန္းဆိုသျဖင့္ မိုင္ေပါင္း(၆၇၂၀၀၀)မိုင္ အထိ နက္ရိႈင္းမႈရွိသည္ဟု ဆိုရေပမည္)။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ တေျဖးေျဖး နက္ရိႈင္း နက္ရိႈင္း၍ သြားျခင္းသည္ပင္လွ်င္ မဟာသမုဒၵရာႀကီး၏ ပထမ အ့ံဖြယ္တစ္ပါး ျဖစ္ပါသည္။
ကမ္းကုိမလြန္
၂။ ဒုတိယအံ့ဖြယ္ကား မဟာသမုဒၵရာေရသည္ မည္သည့္အခါမွ် ကမ္းစပ္ကို ေက်ာ္လြန္ျခင္းမရွိေပ။
ရြံဖြယ္ဆယ္ပစ္
၃။ မဟာသမုဒၵရာႀကီးတြင္ ေခြးေသေကာင္ပုပ္၊ ျမင္းေသေကာင္ပုပ္၊ဆင္ေသေကာင္ပုပ္၊ လူေသေကာင္ပုပ္စသည့္ အညစ္အေၾကးမ်ားသည္ မဟာသမုဒၵရာ အလယ္သို႔ ေရာက္ေနမည္ဆိုလွ်င္ လိႈင္းလံုးႀကီးမ်ားက ပုတ္ခတ္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ထိုအညစ္အေၾကးမ်ား ကမ္းစပ္သို႔ ေရာက္ရွိသြားရပါသည္။ မည္သည့္အညစ္ေၾကးပင္ျဖစ္ေစ မဟာသမုဒၵရာေရျပင္တြင္ မရွိနိုင္ေပ၊ ထိုကဲ့သုိ႔ အညစ္ေၾကးမ်ားသည္ မဟာသမုဒၵရာထဲေရာက္လွ်င္ လိုင္းလံုးႀကီးမ်ား၏ ရိုက္ပုတ္မႈေၾကာင့္ အလယ္တြင္ တာရွည္္ရပ္တည္ေနနုိင္စြမ္းမရွိဘဲ ကမ္းစပ္သို႔ ေရာက္ၾကရျခင္းသည္ပင္လွ်င္ မဟာသမုဒၵရာ၏ တတိယေျမာက္ အံ့ဖြယ္တစ္ပါးျဖစ္ပါသည္။
တစ္မည္ျဖစ္ျခင္း
၄။ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားစြာမွ စီးဆင္းလာေသာ ေရမ်ားသည္ ေနာက္ဆံုး မဟာသမုဒၵရာထဲသို႔သာ ေရာက္ရွိၾကပါသည္။ ထိုသို႔ ေရာက္ရွိေသာအခါ ဤေရက ဧရာ၀တိျမစ္ေရ၊ သံလြင္ျမစ္ေရ၊ စစ္ေတာင္းျမစ္ေရ၊ ေမခ ျမစ္ေရ၊ ေမလိခ ျမစ္ေရဟု ေခၚေ၀ၚ၍မရနိုင္ေတာ့ပါေခ်။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္းဟူမူ သမုဒၵရာထဲသို႔ ေရာက္ရွိေသာအခါ ထိုထိုျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားမွ စီးဆင္းေသာ ေရမ်ားသည္ ေရာေႏွာသြားကာ “သမုဒၵရာေရ” ဟု အမည္တစ္ခုသာ တြင္ရပါေတာ့သည္။
ဤသည္ပင္လွ်င္ မဟာသမုဒၵရာ၏ စတုတၳေျမာက္ အံ့ဖြယ္တစ္ပါးျဖစ္ပါသည္။
မယြင္းမတိုး
၅။ မဟာသမုဒၵရာႀကီးသည္ မိုးမ်ား အဆက္မျပတ္ရြာသြန္းမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ ျမစ္ေခ်ာင္းအင္းအိုင္မ်ားမွ အဆက္မျပတ္စီးဆင္းေန၍ျဖစ္ေစ မည္သည့္အခါမွ် ျပည့္လွ်ံသြားသည္ဟူ၍ မရွိခဲ့ေပ၊ ထို႔အျပင္ မိုးေခါင္၍ျဖစ္ေစ၊ မိုးေခါင္ေသာေၾကာင့္ ျမစ္ေခ်ာင္းအင္းအိုင္မ်ားမွ ေရမစီးဆင္းနိုင္သည့္ အေျခအေနတြင္လည္း မဟာသမုဒၵရာေရမ်ားသည္ မည္သည့္အခါမွ် ေလ်ာ့သြားျခင္းမရွိေပ။ ဤကဲ့သုိ႔ ေရမ်ား တုိးျခင္း၊ေလ်ာ့ျခင္း မရွိျခင္းသည္ပင္လွ်င္ မဟာသမုဒၵရာ၏ ပဥၥမေျမာက္ အံ့ဖြယ္တစ္ပါးျဖစ္ပါသည္။
ဆယ္မ်ဳိးရတနာ
၆။ ဆ႒မေျမာက္အံ့ဖြယ္ကား မဟာသမုဒၵရာႀကီး၏ နက္ရိႈင္းေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ေရႊေငြ၊စိန္၊ေၾကာင္၊ပုလဲ၊ သႏၲာ၊နီလာ၊ ေဂၚမုတ္၊ျမ၊ ပတၱျမား၊ ဥႆဖရား ဟူသည့္ ရတနာဆယ္ပါး အေျမာက္အမ်ား ရွိပါသည္။
ရသာဆားတူး
၇။ ပင္လယ္ျမစ္ေခ်ာင္းအင္းအိုင္မ်ားမွ စီးဆင္းလာေသာေရမ်ား၏ အရသာကား အမ်ဳိးမ်ဳိးအဖံုဖံုျဖစ္ေပမယ့္ ထိုေရမ်ား မဟာသမုဒၵရာထဲ ေရာက္ရွိေသာအခါ ငံေသာအရသာတစ္မ်ဳိးတည္းသာရွိေခ်ေတာ့သည္။ ဤကဲ့သုိ႔ အရသာတစ္မ်ဳိးတည္းသာ ရွိျခင္းသည္ပင္လွ်င္ မဟာသမုဒၵရာ၏ သတၱမေျမာက္ အံ့ဖြယ္တစ္ပါးျဖစ္ပါသည္။
ႀကီးသူေနရာ
၈။ မဟာသမုဒၵရာထဲတြင္ အလြန္ႀကီးမားေသာ ငါးႀကီးမ်ားသာ ေနထိုင္ရာျဖစ္ေပသည္။ ငါးႀကီးႏွင့္ပတ္သက္၍ မဟာ သမုဒၵရာထဲ ေနထိုင္ေသာ ငါးႀကီးမ်ားမွာ (၆)စင္းရွိသည္ဟု စာေပက ေဖၚျပသည့္အတြက္ ဗဟုႆုတအလို႔ငွါ ေဖၚျပေပးလိုက္ပါသည္။ (၁)တိမိရ အမည္ရွိငါးႀကီးျဖစ္သည္၊ ထိုငါး၏ အရွည္မွာ ယူဇနာတစ္ေထာင္၊ မိုင္၈၀၀၀ ရွည္လ်ားသည္။ (၂)တိပိဂၤလ အမည္ရွိငါးႀကီးသည္လည္း တိမိရငါးကဲ့သို႔ပင္ အလ်ားတူညီၾကသည္။(၃) တိမိရတိပိဂၤလ အမည္ရွိငါးႀကီးသည္လည္း အထက္ပါငါးႀကီးမ်ားႏွင့္ အလ်ားတူညီၾကေပသည္။ (၄)အာနႏၵာ အမည္ရွိငါးႀကီးသည္ အလ်ား ယူဇနာငါးရာ မိုင္(၄၀၀၀)ရွည္လ်ားပါသည္။(၅)တိမိအာနႏၵ အမည္ရွိငါးႀကီး၏ အလ်ားမွာလည္း ထို႔အတူ မိုင္(၄၀၀၀)ရွည္လ်ားသည္။(၆)အေဇၨာရဟ အမည္ရွိငါးႀကီး ၏ အလ်ားမွာလည္း ထို႔အတူ ရွည္လ်ားပါသည္။ ဤကား မဟာသမုဒၵရာထဲတြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ ငါးႀကီး (၆)စင္းျဖစ္ ပါသည္။ ထို႔အျပင္ အသူရာ ၊ နဂါး ၊ ဂႏၶဗၺနတ္ ဆိုတာေတြလည္း ရွိၾကေပေသးသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ ႀကီးသူတို႔၏ ေနရာျဖစ္ျခင္းသည္ မဟာသမုဒၵရာႀကီး၏ အ႒မေျမာက္ အံ့ဖြယ္တစ္ပါး ျဖစ္ပါသည္။ ဤကားမဟာသမုဒၵရာ၏ အ့ံဖြယ္(၈)ပါးျဖစ္ပါး ျဖစ္ပါေပေတာ့သည္။
ထိုအေၾကာင္းကို မွတ္မိလြယ္ေစရန္ေဆာင္ပုဒ္ေလးျဖင့္ အက်ဥ္းမွတ္ထားေစခ်င္ပါသည္။
ေဆာင္ပုဒ္
အစဥ္နက္၀ွမ္း၊ ကမ္းကိုမလြန္၊
ရြံဖြယ္ဆယ္ပစ္၊ တစ္မည္ျဖစ္ျခင္း
မယြင္းမတိုး၊ ဆယ္မ်ဳိးရတနာ၊
ရသာဆားတူး၊ ႀကီးသူေနရာ အံ့ရွစ္ျဖာ မွတ္ပါ သမုဒၵရာ(မွတ္ပါသာသနာ)။
အံ့ဖြယ္(၈)ပါးႏွင့္ျပည့္စံုသည့္ သမုဒၵရာကဲ့သို႔ သာသနာေတာ္ႀကီးသည္လည္း အံ့ဖြယ္(၈)ပါးႏွင့္ျပည့္စံုေနေလသည္။
သာသနာ အံ့ဖြယ္(၈)ပါး
၁။ သမုဒၵရာသည္ အစဥ္နက္ရိႈင္းသကဲ့သုိ႔ ဘုရားသာသနာေတာ္အတြင္း တည္ရွိၾကသည့္ အက်င့္ဓမၼမ်ားသည္လည္း တေျဖး တေျဖး နက္ရႈိင္းသြားပါသည္။ ငါးပါးသီလထက္ ရွစ္ပါးသီလက နက္နဲပါသည္၊ ရွစ္ပါးသီလထက္ ဆယ္ပါးသီလက ပို၍နက္နဲသည္၊ ဆယ္ပါးသီလထက္ သာမေဏသီလက ပို၍ နက္နဲပါသည္၊ သာမေဏသီလထက္ ရဟန္းသီလက ပို၍ ပို၍ နက္နဲပါသည္။ ထို႔အတူ တစ္ရက္ေစာင့္ထိန္းသည့္သီလကုသိုလ္ထက္ ႏွစ္ရက္ေစာင့္ထိန္းသည့္ သီလကုသိုလ္က သာလြန္နက္နဲသကဲ့သုိ႔ တစ္လေစာင့္ထိန္းသည့္ သီလကုသိုလ္ထက္ တစ္ႏွစ္ပတ္လံုး ေစာင့္ထိန္းသည့္ သီလကုသိုလ္က ပို၍ ေလးနက္ေပသည္။ ထိုသီလအက်င့္ကေန ဓူတင္အက်င့္ စသည္ တေျဖးတေျဖး နက္ရိႈင္း နက္ရိႈင္းသြားပါသည္။
သီလအေျခခံ၍ သမထဘာ၀နာတစ္ခုတစ္ခု အားထုတ္သည့္အတြက္ သမထကုသိုလ္ရရွိလာေသာေၾကာင့္ သီလကုသိုလ္ထက္ သမထကုသိုလ္က ပို၍ နက္ရိႈင္းပါသည္။ ထိုမွတဆင့္ သမထအားေကာင္းလွ်င္ ပထမစ်ာန္ကေန ဒုတိယစ်ာန္၊ ဒုတိယစ်ာန္ကေန တတိယစ်ာန္၊ တတိယစ်ာန္ကေန စတုတၳစ်ာန္ စသည္ ေရာက္ရွိလွ်င္ တေျဖးေေျဖး နက္ရႈင္း နက္ရိႈင္းလာျခင္းျဖစ္ပါသည္။
၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ေနသည့္ ေယာဂီမ်ားသည္ သတိပ႒ာန္တရားကို အစဥ္ဆက္မျပတ္ ရႈမွတ္ပြားမ်ားစဥ္ တစ္ရက္ၿပီး တစ္ရက္ ဘာ၀နာကုသိုလ္တရားရရွိလာေပမည္။ ရက္မ်ားစြာၾကာလာသည္ႏွင့္အမွ် ေယာဂီ၏ ရႈမွတ္မႈသည္လည္း အစဥ္ဆက္မျပတ္ရႈမွတ္ မည္ဆိုပါက စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ အားေကာင္းလာေပလိမ့္မည္၊ ထိုမွတဆင့္ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ စြမ္းအားျမင့္မားလာလွ်င္ ၀ိပႆနာဥာဏ္မ်ား ျဖစ္လာေပမည္။ ၀ိပႆနာဥာဏ္မ်ား ရင့္က်က္လာလွ်င္ မဂ္ဥာဏ္ဖိုလ္ဥာဏ္တိုင္ ေရာက္ရွိကာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳနုိင္ေပသည္။ ဤသည္ပင္လွ်င္ သီလကေန သမာဓိ ၊သမာဓိကေန ပညာ ၊ပညာကေန ၀ိမုတၱိရသ ဆိုသည့္ လြတ္ေျမာက္မႈ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္တိုင္ေအာင္ တေျဖးေျဖး နက္ရိႈင္း နက္ရိႈင္း၍ လာပါသည္၊
ထိုကဲ့သုိ႔ ကုသိုလ္တရားမ်ား တေျဖးေျဖး နက္ရိႈင္းလာျခင္းသည္ပင္လွ်င္ သာသနာေတာ္၏ ပထမအံ့ဖြယ္တစ္ပါးျဖစ္ပါသည္။
၂။ သမုဒၵရာေရသည္ ကမ္းစပ္ကေန လြန္ျခင္း(ေက်ာ္တက္ျခင္း)မရွိသကဲ့သုိ႔ တပည့္သာ၀ကမ်ားသည္ ျမတ္ဘုရားပညတ္ေတာ္မူခဲ့သည့္ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ စည္းကမ္းေဘာင္ကို လြန္၍ မက်င့္ၾကေပ။ ျမတ္ဘုရား၏ တပည့္သာ၀ကမ်ား ျဖစ္ေတာ္မူၾကေသာ ေသာတာပန္စေသာ အရိယာပုဂၢိဳလ္ မ်ားသည္ အသက္ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ပညတ္ေတာ္မူထားသည့္ သိကၡာပုဒ္ကုိ မည္သည့္အခါမွ် မက်ဴးလြန္ၾကေပ။ ၀ိနည္းေတာ္ သည္ သာသနာေတာ္၏အသက္ဟု ဆိုသကဲ့သုိ႔ အသက္နွင့္လဲျပီး သိကၡာပုဒ္ေတာ္ဆိုသည့္ စည္းကမ္းေဘာင္ကို မလြန္ဘဲ ေစာင့္ထိန္း ေတာ္မူၾကေပသည္။
ထိုကဲ့သို႔ စည္းကမ္းေဘာင္ကို မလြန္ဘဲ ေစာင့္ထိန္းျခင္းသည္ပင္လွ်င္ ဒုတိယေျမာက္ သာသနာေတာ္၏ အံ့ဖြယ္တစ္ပါး ျဖစ္ပါ သည္။
၃။ သမုဒၵရာေရအလယ္တြင္ လိႈင္းလံုးႀကီးမ်ားက ရိုက္ပုတ္ထုတ္မႈေၾကာင့္ အညစ္အေၾကးမွန္သမွ် မရွိသကဲ့သုိ႔ ေခြးေသေကာင္ပုပ္ႏွင့္တူသည့္ ဒုႆီလ(သီလမရွိ)ပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုလည္း သီလရွိသည့္ ရဟန္းေကာင္း ရဟန္းျမတ္မ်ားက သာသနာထဲတြင္ မထားေတာ့ဘဲ ထုတ္ပယ္ပစ္လိုက္ၾကပါသည္၊ ထို႔ေၾကာင့္သာသနာေတာ္တြင္ ဒုႆီလပုဂၢိဳလ္ဟူေသာ အညစ္အေၾကးမ်ားသည္ မည္သည့္အခါမွ် မရွိေပ၊
ထိုကဲ့သုိ႔ အညစ္အေၾကးႏွင့္တူသည့္ သီလမရွိသည့္ပုဂၢိဳလ္မ်ား သာသနာေတာ္တြင္ မရွိျခင္းသည္လည္း သာသနာေတာ္၏ တတိယေျမာက္ အံ့ဖြယ္တစ္ပါး ျဖစ္ပါသည္။
၄။ မ်ားစြာေသာ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားက စီးဆင္းလာေသာေရပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း သမုဒၵရာထဲသုိ႔ေရာက္လွ်င္ သမုဒၵရာေရ ဟု အမည္တစ္မ်ဳိးသာရသကဲ့သုိ႔ မင္း၊ ပုဏၰား၊ သူေ႒း၊သူၾကြယ္၊ ဆင္းရဲသား၊ကုန္သည္စသည္မ်ား သာသနာေတာ္အတြင္း ၀င္ေရာက္၍ ရဟန္းျပဳၾကေသာအခါ မည္သူသည္ မင္းရဟန္း၊ ပုဏၰားရဟန္း၊ သူေ႒းသားရဟန္း၊ သူၾကြယ္ရဟန္းစသည္ အမည္အမ်ဳိးမ်ဳိးမကြဲေတာ့ဘဲ (အလႊာအသီးသီးခြဲျခားမႈမရွိဘဲ) “သာကီ၀င္မင္းသား ဘုရားသားေတာ္” ဟူသည့္ အမည္တစ္မ်ဳိးသာ ျဖစ္သြားၾကရေပသည္။
ထိုကဲ့သုိ႔ မည္သည့္အမ်ဳိးကပဲလာလာ သာသနာေတာ္တြင္းေရာက္လွ်င္ အမည္တစ္မ်ဳိးသာ ျဖစ္သြားရျခင္းသည္ပင္လွ်င္ သာသနာေတာ္၏ စတုတၳေျမာက္ အံ့ဖြယ္တစ္ပါး ျဖစ္ပါသည္။
၅။ သမုဒၵရာေရသည္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားက အဆမတန္စီးဆင္း၍လည္း မည္သည့္အခါမွ် မတိုးလာသည့္အျပင္ မိုးေခါင္၍လည္း မည္သည့္အခါမွ် ေလ်ာ့သြားျခင္း မရွိသကဲ့သုိ႔ သာသနာေတာ္ႀကီးသည္လည္း ထို႔အတူပင္ နိဗၺာန္မ်က္ေမွာက္ျပဳၿပီး အၿငိမ္းဓါတ္ကုိ ရယူသြားၾကသည့္ သူေတာ္ေကာင္းႀကီးမ်ားသည္ မေရမတြက္နို္င္ေအာင္ မ်ားျပားလြန္းလွပါေသာ္လည္း နိဗၺာန္သည္ မည္သည့္အခါမွ် ျပည့္လွ်ံသြားျခင္းမရွိသကဲ့သုိ႔ ေလ်ာ့သြားျခင္း(ကြက္လပ္ျဖစ္ေနျခင္း)မရွိခဲ့ေပ။
ဤသည္ပင္လွ်င္ သာသနာေတာ္၏ ပဥၥမေျမာက္ အံ့ဖြယ္တစ္ပါးျဖစ္ပါသည္။
၆။ သမုဒၵရာေရ နက္ရိႈင္းေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ရတနာဆယ္မ်ဳိးရွိသကဲ့သို႔ သာသနာေတာ္ႀကီးတြင္လည္း ဗုဒၶရတနာ၊ဓမၼရတနာ၊ သံဃာ့ရတနာ၊ ဆိုၿပီး ရတနာမ်ား ရွိေပသည္။ သမုဒၵရာအတြင္းရွိ ရတနာမ်ားမွာ မည္မွ်မ်ားျပားေစကာမူ တန္ဖိုးျဖတ္နိုင္ပါေသာ္လည္း သာသနာအတြင္း ရတနာျမတ္သံုးပါးမွာမူကား တန္ဖိုးျဖတ္၍မရနိုင္ေလာက္ေအာင္ တန္ဖိုးႀကီးမားလွေပသည္။ ထိုရတနာျမတ္သံုးပါးရွိ ဓမၼရတနာသည္လည္း သတိပ႒ာန္ေလးပါး၊ သမၼပၸဓါန္ေလးပါး၊ ဣဒၶိပါဒ္ေလးပါး၊ေဗာဇၥ်င္ခုႏွစ္ပါး၊ ဗိုလ္ငါးပါး၊ မဂၢင္ရွစ္ပါးစသည့္ တန္ဖိုးမျဖတ္နိုင္သည့္ ရတနာေတြလည္း ရွိေပသည္။
ထိုကဲ့သုိ႔ သာသနာေတာ္အတြင္း တန္ဖိုးမျဖတ္နိုင္သည့္ ရတနာမ်ားရွိေနျခင္းသည္ပင္လွ်င္ သာသနာေတာ္၏ ဆ႒မေျမာက္ အံ့ဖြယ္တစ္ပါး ျဖစ္ပါသည္။
၇။ သမုဒၵရာေရ၏ ထုထယ္ပမာဏသည္ မည္မွ်မ်ားျပားေစကာမူ ထိုေရ၏အရသာကား ငံံ ေသာအရသာ တစ္မ်ဳိးသာ ရွိသကဲ့သုိ႔ ျမတ္ဘုရား၏ သာသနာေတာ္တြင္လည္း ပိဋကတ္သံုးပုံ နိယာယ္ငါးရပ္ ဓမၼကၡႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္စသည့္ မည္မွ်မ်ားျပားေစကာမူ ၀ိမုတိၱအရသာ တစ္မ်ဳိးသာ ဲရွိေပသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ သာသနာေတာ္အတြင္း ဓမၼသည္ အေရအတြက္မ်ားျပားလွေသာ္လည္း အရသာကား ၀ိမုတၱိရသ ဆိုသည့္ လြတ္ေျမာက္မႈအရသာ တစ္ခုတည္းပင္ျဖစ္ပါသည္။
ထိုအေၾကာင္းႏွင့္စပ္၍ ယခုေခတ္တြင္ မဟာစည္နည္း၊ မုိးကုတ္နည္း၊ စြန္းလြန္းနည္း၊ လယ္တီနည္း၊ အနာဂါမ္ဆရာသက္ႀကီးနည္း၊ သဲအင္းဂူနည္းစသည့္ နည္းေပါင္းမ်ားစြာရွိၾကပါေသာ္လည္း ထိုနည္းနာနိႆယမ်ားစြာ၏ ဦးတည္ခ်က္ကား နိဗၺာန္ဟူသည့္ ၀ိမုတၱိရသာ ပင္ျဖစ္ၾကေပသည္။ သို႔ေသာ္ နိဗၺာန္ဦးတည္ခ်က္ရွိသည္ကားမွန္၏ လမ္းေၾကာင္းက မွန္ကန္မႈမရွိလွ်င္လည္း ထိုနည္းလမ္းသည္ မွားေသာအက်င့္လမ္းသာလွ်င္ျဖစ္ေခ်မည္။ ထိုထိုနည္းနာနိႆယမ်ားကုိ လူတို႔အတြက္ အမွား အမွန္ ခြဲျခားသိေစရန္ မည္သည့္ ေပတံျဖင့္ တိုင္းထြာ ဆံုးျဖတ္မည္နည္း။
အေမးရွိက အေျဖရွိရမည္၊ ဥပမာ Computer မ်ားတြင္ ဆိုင္ရာ Software, Program မ်ားျဖင့္ ျပႆနာမ်ဳိးစံုကို ေျဖရွင္းၾကရသကဲ့သုိ႔ ယခုေခတ္ေပၚထြန္းေနသည့္ နည္းနာနိႆယမ်ားစြာတို႔၏ ျပႆနာမ်ားကုိ “သတိပ႒ာန္”ဆိုသည့္ Dhamma software ျဖင့္ ေျဖရွင္းနိုင္ေပသည္။ မည္သည့္နည္းပင္ျဖစ္ေစကာမူ သတိပ႒ာန္ထဲ အက်ဳံးမ၀င္လွ်င္(သတိပ႒ာန္မပါလွ်င္) ထိုနည္းမွာ မွားသည္ဟု ဆိုရေပမည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္းဟူမူ သတိပ႒ာန္ပါဠိေတာ္ နိဒါန္းတြင္ “ဧကယာေနာ မေဂၢါ”နိဗၺာန္ေရာက္နိုင္သည့္ တစ္ေၾကာင္းတည္းေသာ လမ္းမွာ သတိပ႒ာန္ေလးပါး ျဖစ္သည္ဟု ဆိုထားေသာေၾကာင့္ မည္သည့္နည္းပင္ ျဖစ္ေစ အမွန္အမွားျပႆနာကုိ သတိပ႒ာန္ ဆိုသည့္ ေပတံျဖင့္ တိုင္းထြာနိုင္ပါသည္။ ထိုေၾကာင့္သတိပ႒ာန္တရားေလးပါးကို အေျခတည္ထား ေသာ တရားနည္းလမ္းမွန္သမွ်သည္ နိဗၺာန္ေရာက္နိုင္သည္ခ်ည္းဟု မွတ္ယူရေပမည္။
ထိုသို႔ သိနိုင္ေစရန္ စာရႈသူမ်ား သတိပ႒ာန္ေလးပါးကုိ အေရးတႀကီးေလ့လာသင့္ေၾကာင္း တိုက္တြန္းလိုပါသည္။ အခ်ဴပ္ဆိုရေသာ္ ျမတ္ဗုဒၶေဟာၾကားေတာ္မူသည့္တရားမ်ားစြာရွိေသာ္လည္း ထိုတရားမ်ား၏ ပန္းတိုင္မွာ ၀ိမုတၱအရသာ တစ္ခုတည္းသာ ရွိျခင္းသည္ပင္လွ်င္ သာသနာေတာ္၏ သတၱမေျမာက္အံ့ဖြယ္တစ္ပါးပင္ ျဖစ္ပါသည္။
၈။ သမုဒၵရာထဲတြင္ အလြန္ႀကီးေသာ ငါးမ်ားေနထိုင္သကဲ့သုိ႔ သာသနာေတာ္အတြင္းတြင္လည္း ေသာတာပန္၊သကဒါဂါမ္၊အနာဂါမ္ ရဟႏၲာ ဟုဆိုအပ္ေသာ အရိယာပုဂၢိဳလ္မ်ား ေနထိုင္ၾကပါသည္၊ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ဟူသည္ အႀကီးဆံုး ငါး ပင္ျဖစ္သည္၊ ထိုကဲ့သုိ႔ အရိယာ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားသာ ေနထိုင္နုိ္င္ျခင္းသည္ပင္လွ်င္ သာသနာေတာ္၏ အ႒မေျမာက္ ေနာက္ဆံုး အံ့ဖြယ္တစ္ပါး ပင္ျဖစ္ပါသည္။
ျမတ္ဗုဒၶ၏ သာသနာေတာ္ကား အံ့ဖြယ္မ်ဳိးစံု ဂုဏ္ေပါင္းစံုလွေသာေၾကာင့္ မည္သည့္အဆံုးအမပင္ျဖစ္ေစကာမူ ျမတ္ဗုဒၶ၏ အဆံုးအမကုိ ယွဥ္နိုင္သည့္ အဆံုအမဟူ၍ မေပၚေပါက္ခဲ့ဖူးသည့္အျပင္ ေနာင္လည္းေပၚေပါက္လာနိုင္မွာ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ တုႏိႈင္းမမီ သာသနာေတာ္ႀကီးဟု သာသနာေတာ္ကုိ ၾကည္ညိဳတတ္လာၾကေစရန္ ဆႏၵမြန္ျဖင့္ ေရးသားတင္ျပလိုက္ရပါေတာ့သတည္း။ ။


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More